Pieczarki są grzybami dostępnymi przez cały rok. To najbardziej popularne grzyby uprawne na świecie. I co warto podkreślić wbrew dawnym stwierdzeniom wcale nie są bezwartościowe pod względem wartości odżywczych.  Zawierają wiele witamin z grupy B, a także związków bioaktywnych, m.in. lektyn i tyrozynazy. Badania naukowe potwierdzają również ich przeciwnowotworowe, odpornościowe, antybakteryjne i genoprotekcyjne właściwości. Ponadto z pieczarek można przyrządzać wiele wspaniałych potraw. Smakują równie dobrze na surowo, po podsmażeniu czy podduszeniu. Biorąc pod uwagę wszystkie dobrodziejstwa, które niesie za sobą spożywanie pieczarek, warto dołączyć je do naszej codziennej diety. W pieczarki najlepiej zaopatrywać się u sprawdzonego dostawcy.

Historia pieczarek na skróty

Uprawę pieczarek w Europie rozpowszechnili zaledwie 300 lat temu Francuzi. Z początku ich ceny były bardzo wysokie, toteż pieczarki gościły jedynie na stołach najzamożniejszych osób i były symbolem wytrawności i luksusu. Jednak bardzo szybko zostały spopularyzowane – również ze względu na to, że ich hodowla była bardzo prosta, a same pieczarki – niewymagające. Obecnie prym w hodowli pieczarek wiodą nie tylko Francuzi, ale też Holendrzy i Polacy. Jak podają statystyki – co piąta pieczarka na rynku Europejskim pochodzi właśnie z naszego kraju.

Wartości odżywcze pieczarek

O grzybach często mówimy, że nie posiadają żadnej wartości odżywczych – zresztą bardzo niesłusznie, ponieważ sama pieczarka jest źródłem witamin z grupy B (przede wszystkim B1, B2 i B3), rzadko występującej w warzywach witaminy D, ważnego dla zdrowych włosów i paznokci selenu, miedzi, fosforu i wzmacniającego organizm żelaza. Ponadto zawierają one duże ilości kwasu foliowego, który powinny jeść przede wszystkim kobiety w ciąży oraz osoby cierpiące na anemię. Dodatkowo spożywanie pieczarek powoduje obniżenie poziomu lipidów we krwi, poprawia ogólną odporność organizmu i wspiera procesy trawienne. Ze wszystkich grzybów to właśnie pieczarki i prawdziwki stanowią źródło łatwo przyswajalnego białka, co czyni je dobrą alternatywa dla mięsa w diecie wegańskiej i wegetariańskiej.

Obecnie pieczarki są bardzo popularne i łatwo dostępne. Jednakże jeszcze w XVI wieku biała odmiana uchodziła za rarytas, który trafiał tylko na stoły najbogatszych.  Do najbardziej znanych odmian pieczarek należą: niewielkich rozmiarów pieczarka biała o bardzo jasnym kapelusiku oraz brązowa pieczarka portobello, która osiąga większe rozmiary, ma dużo ciemniejszy kolor i bardziej intensywny smak. Pieczarki są niskokaloryczne, ponieważ w 90-95% składają się z wody. Znajdziemy w nich błonnik w postaci beta-glukanów, które mają zdolność obniżania szkodliwego cholesterolu i normowania poziomu glukozy. Są również dobrym źródłem witamin z grupy B, a przede wszystkim ryboflawiny, niacyny, kwasu pantotenowego, a także kwasu foliowego oraz kobalaminy. Jak zostało wcześniej wspomniane w pieczarkach znajdują się również przeciwutleniacze i tyrozynaza, czyli białko chroniące DNA.

Pieczarka na piękną linię

Ku uciesze pań, warto podkreślić, że pieczarki mogą pomóc w odchudzaniu. Wynika to przede wszystkim z niskiej kaloryczności tych grzybów. Warto podkreślić również, że pieczarki wspomagają metabolizm. Nim jednak uciszymy się z odchudzających właściwości pieczarek, należy uświadomić sobie, że wiele zależy również od jej przyrządzania. Nawet najzdrowszy produkt usmażony na głębokim tłuszczu stanie się niezdrowy i kaloryczny.