Odmiany szparagów i ich dobroczynne właściwości cz. 2

Kategoria: Blog

2 rodzaje szparagów lezace obok siebie

 

Odmiana fioletowa jest rzadkością na Polskim rynku i uchodzi za najwykwintniejszą ze wszystkich odmian. Rosną jedynie do wysokości kilku centymetrów nad ziemią i posiadają bardzo grubą łodygę o barwie purpurowo-fioletowej. Od odmiany białej i zielonej różnią się tym, że zawierają bardzo duże stężenie cukrów i niewielką ilość błonnika pokarmowego. Jest to najtrudniejsza w uprawie odmiana szparagów – rośnie jedynie krótką chwilę i wymaga zebrania w odpowiednim momencie, zanim pod wpływem słońca zabarwią się na kolor zielony. Spotyka się je dosyć rzadko – są one głównie uprawiane w Anglii i we Włoszech.

Właściwości zdrowotne szparagów

Przede wszystkim, wartym uwagi jest fakt, że wszystkie odmiany szparagów pobudzają pracę nerek i wspomagają odchudzanie pobudzając metabolizm do spalania tkanki tłuszczowej. Są bardzo niskokaloryczne, gdyż w 100g zawierają zaledwie 18 kcal i duże ilości białka, dlatego zalecane są również dla sportowców. Ponadto są bogatym źródłem potasu, magnezu, żelaza, fosforu oraz selenu, dzięki czemu stanowią dobre uzupełnienie diety wegetariańskiej i wegańskiej i są pomocne przy problemach skórnych, wzmacniając również włosy i paznokcie.
Posiadają również dużą ilość kwasu foliowego, który powinny mieć na uwagę zwłaszcza kobiety w ciąży, by zapewnić prawidłowy rozwój płodu. Wspomaga on również regenerację uszkodzonych komórek opóźniając proces starzenia się skóry oraz wspomaga pracę układu krążenia. Są także cennym źródłem witaminy C i E, a także beta-karotenu poprawiającego kondycję skóry i paznokci. Ponadto zawierają duże ilości błonnika pokarmowego poprawiającego perystaltykę jelit i inuliny – probiotyku odpowiedzialnego za odżywianie pożytecznych bakterii jelitowych wspomagających procesy trawienne i zdolność oczyszczania się organizmu z toksyn.



Zostaw komentarz